تبلیغات

ارزش غذایی بادام زمینی و خواصی آن

نام علمی این گیاه Arachis hypogea است که با نام‌های پسته‌‌شامی، بادام‌ خاکی یا بادام‌ کوهی نیز شناخته می‌شود. بادام زمینی را باید از گیاهان دولپه‌ای دانست که در گروه حبوبات قرار‌ می‌گیرد. مردم ایالات‌متحده در اغلب مواقع بادام زمینی را به‌صورت سرخ‌شده و شور مصرف می‌کنند یا از کره‌ی آن در طبخ غذا استفاده می‌کنند. آنها به مصرف آن به‌صورت خام علاقه‌ای ندارند. از بادام زمینی محصولات دیگری نیز تولید می‌شود که شامل روغن‌ بادام زمینی، آرد و پروتئین بادام زمینی است. محصولات تولیدشده از بادام زمینی در انواع غذاها، دسرها، کیک‌ها، قنادی‌ها، اسنک‌ها و سس‌ها استفاده می‌شود.

ارزش غذایی و خواص بادام زمینی

جدول زیر اطلاعات دقیقی از تمام مواد مغذی موجود در ۱۰۰ گرم بادام زمینی را نشان می‌دهد.

ارزش غذایی مقدار کالری ۵۶۷ آب ۷٪ پروتئین ۲۵٫۸ گرم کربوهیدرات ۱۶٫۱ گرم قند ۴٫۷ گرم فیبر ۸٫۵ گرم چربی ۴۹٫۲ گرم چربی اشباع شده ۶٫۲۸ گرم چربی با یک پیوند غیر اشباع ۲۴٫۴۳ گرم چربی با چند پیوند غیر اشباع ۱۵٫۵۶ گرم امگا-۳ ۰ گرم امگا-۶ ۱۵٫۵۶ گرم چربی ترانس ~ چربی بادام زمینی

بادام زمینی چربی بالایی دارد و آن را در گروه دانه‌های روغنی طبقه‌بندی می‌کنند و به همین دلیل بخش عمده‌ای از بادام زمینی کشت شده در جهان برای ساخت و تولید روغن گیاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میزان چربی آن در حدود ۶۵-۴۴ درصد است و بخش عمده‌ی آن از چربی تک‌سیرنشده و چندسیر تشکیل شده‌است، همچنین بادام زمینی حاوی اسید اولئیک (۴۰-۶۰ درصد) و اسید لینولئیک است.

پروتئین بادام زمینی

بادام زمینی حاوی پروتئین بالایی است. پروتئین بادام زمینی ۳۰-۲۲ درصد کالری دارد و به همین‌ خاطر آن را یکی از منابع بسیار غنی از پروتئین گیاهی می‌دانند. فراوان‌ترین پروتئین در بادام زمینی arachin و conarachin است که می‌تواند با ایجاد حساسیت در برخی افراد سلامت آنها را به خطر بیندازد.

کربوهیدرات‌ها

میزان کربوهیدرات بادام زمینی پایین است. درواقع، میزان کربوهیدرات بادام زمینی در حدود ۱۶-۱۳ درصد از حجم کل آن است. با توجه‌ به پایین‌بودن میزان کربوهیدرات‌ها و بالابودن پروتئین، چربی و فیبر در بادام زمینی شاخص گلوکز نیز در این آجیل بسیار پایین است و در نتیجه مصرف آن بعد از هر وعده‌ی غذایی از ورود سریع کربوهیدرات‌ها به خون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل مصرف بادام زمینی برای افراد مبتلا به دیابتمناسب است.

ویتامین‌ها و موادمعدنی

بادام زمینی یک منبع غنی از انواع ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدناست. در ادامه به انواع مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در بادام زمینی اشاره‌‌ی کوتاهی می‌کنیم:

بیوتین: بادام زمینی سرشار از ویتامین بیوتین است که در تغذیه دوران بارداری اهمیت زیادی دارد. این ویتامین جزو ویتامین های کاهنده استرس و اضطراب اجتماعی هم هست. مس: این فلز از جمله مواد معدنی مورد نیاز بدن است که اغلب در رژیم‌ غذایی غربی بسیار پایین است. کمبود مس ممکن است اثرات نامطلوبی بر سلامت قلب داشته باشد. نیاسین یا ویتامین B3: عملکردهای بسیار مهمی در بدن دارد و رابطه‌ی مستقیمی با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی دارد. اسید فولیک یا ویتامین B9: نقش بسیار مهمی بر بسیاری از عملکردهای بدن دارد و از ویتامین‌های مورد نیاز در دوران بارداریمی‌باشد. منگنز: از جمله عناصری است که در آب آشامیدنی و بسیاری از غذاها یافت می‌شود. ویتامین E: یک آنتی اکسیدان بسیارقوی است که در اغلب غذاهای بسیارچرب به‌وفور یافت می‌شود. تیامین: از خانواده ویتامین ب (B) است و با نام ویتامین B1 شناخته می‌شود. این ویتامین به سلول‌های بدن کمک می‌کند تا کربوهیدرات‌ها را به انرژی تبدیل کند و برای عملکرد قلب، ماهیچه‌ها و سیستم عصبی بسیار حیاتی است. فسفر: بادام زمینی سرشار از فسفر است و نقش مهمی در رشد و نگهداری بافت‌های بدن دارد. منیزیم: یکی از مواد معدنی بسیار ضروری است که نقش بسیار مهمی در سلامتی بدن دارد. تأثیر بسیار مهم آن را در جلوگیری از بیماری‌های قلبی نمی‌توان نادیده‌گرفت. سایر ترکیبات و خواص بادام زمینی

یکی از خواص بادام زمینی داشتن ترکیبات آنتی‌اکسیدان و بیواکتیو (زیست‌فعال) است. درواقع، بادام زمینی را می‌توان در گروه میوه‌های غنی از آنتی‌اکسیدان قرارداد. بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها در پوست بادام زمینی و بادام زمینی خام وجود دارد که به‌ندرت خورده می‌شوند.

در زیر به برخی از ترکیبات مهمی که در مغز بادام زمینی وجود دارد، اشاره می‌شود:

کوماریک اسید: یک پلی‌فنل است که یکی از انواع آنتی‌اکسیدان‌های اصلی در بادام زمینی است. رسوراترول: یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری‌های قلبی عروقی مؤثر است. ایسفلاوون‌ها (Isoflavones): در گروه آنتی‌اکسیدان‌ها قرار می‌گیرد که شایع‌ترین آن ژنیستئین است و به‌عنوان فیتواستروژن طبقه‌بندی می‌شود. ایسفلاوون‌ها هم تأثیرات خوب و هم بدی روی سلامت بدن دارند. فیتیک اسید: بیشتر در دانه‌های گیاهی یافت می‌شود. اگر بادام زمینی همراه با غذای دیگری خورده شود، فیتیک‌اسید موجود در آن ممکن است در جذب آهن و روی (زینک) غذا اختلال ایجاد کند. فیتواسترول: روغن بادام زمینی حاوی مقدار زیادی فیتواسترول است، شایع‌ترین آن بتاسیتوستول است. فیتواسترول جذب کلسترول از دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

بادام زمینی شامل انواع مختلف ترکیبات گیاهی است. این ترکیبات شامل آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کوماریک اسید، رسوراترول، ایسفلاوون‌ها است. البته بادام زمینی شامل حاوی اسید فیتیک نیز هست که جذب آهن، روی و کلسیم را مختل می‌کند.

بادام زمینی و کاهش وزن

چاقی در آمریکا و بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه به‌شدت افزایش یافته است. تحقیقات انجام‌شده نشان می‌دهد که بادام زمینی تأثیر زیادی روی کاهش و ثابت نگه داشتن وزن دارد. علی‌رغم بالابودن میزان چربی و کالری، بادام زمینی در افزایش وزن تأثیر ندارد. درواقع مطالعات نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی می‌تواند به حفظ وزن کمک می‌کند و حتی در کاهش خطر ابتلا به چاقی نیز بسیار مؤثر باشد.

باید توجه داشت که یکی از خواص بادام زمینی اثرات بسیار مثبت آن بر سلامت بدن و کاهش وزن است.

نتایج تحقیقات یک پژوهش کوچک نشان می‌دهد زنانی که در رژیم‌ غذایی خود از بادام زمینی استفاده می‌کنند در یک دوره‌ی ۶ ماهه در حدود ۳ کیلوگرم وزن کم کردند، این‌درحالی است که گفته می‌شد خوردن بادام زمینی باعث تثبیت وزن اولیه می‌شود.

نتایج یک تحقیق دیگر نیز نشان داد افرادی که در یک بازه‌ی ۸ هفته‌ای روزانه در حدود ۸۹ گرم بادام زمینی مصرف‌ می‌کردند، برخلاف باور عمومی دچار هیچ اضافه وزنی نشدند.

بادام زمینی یک غذای مناسب برای کاهش وزن معرفی می‌شود:

بادام زمینی با ایجاد حس سیری می‌تواند از مصرف غذاهای پرکالری مانند اسنک و برنج در افراد جلوگیری کند. با توجه به میزان کالری دریافتی از مصرف بادام زمینی، افراد افزایش مصرف بادام زمینی را با کاهش مصرف دیگر مواد غذایی جبران می‌کنند. وقتی بادام زمینی به اندازه‌ی کافی جویده نشود، ممکن است بخشی از آن بدون جذب‌شدن از طریق سیستم گوارش دفع شود. پروتئین بالای موجود در بادام زمینی و چربی اشباع‌شده‌ی آن انرژی زیادی تولید می‌کند. بادام زمینی یکی از منابع بسیار غنی از فیبر است که موجب کاهش ریسک ابتلا به اضافه‌وزن و چاقی در افراد می‌شود.

بادام زمینی بسیار خوشمزه است و نباید تأثیر فوق‌العاده‌ی آن را در کاهش وزن نادیده گرفت.

دیگر خواص بادام زمینی

همان‌طور که گفتیم، یکی از خواص بادام زمینی کمک به کاهش وزن است. در ادامه به دیگر فواید و خواص بادام زمینی اشاره می‌کنیم.

۱. سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از دلایل مرگ‌ومیر در جهان است. تحقیقات انجام‌شده نشان‌می‌دهد که مصرف بادام زمینی (و دیگر انواع آجیل) خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را به‌شدت کاهش می‌دهد.

بحث‌های زیادی در مورد تأثیرات مثبت بادام زمینی و آجیل بر سلامت قلب شده است.

بادام زمینی شامل موادی است که برای سلامت قلب بسیار مفید است. از جمله‌ی این مواد مغذی می‌توان به منگنز، نیاسین، مس، اسید اولئیک و انواع مختلف آنتی‌اکسیدان‌ها مانند رسوراترول اشاره کرد.

جمع‌بندی: بادام زمینی سرشار از ویتامین‌ها و مواد مغذی بسیاری است که برای سلامت قلب مفید است.

۲. پیشگیری از سنگ کیسه‌صفرا

پیشگیری از سنگ کیسه صفرا یکی دیگر از خواص بادام زمینی است. تقریبا ۱۰ الی ۱۵ درصد افراد بزرگسال در آمریکا مبتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا هستند. نتایج دو تحقیق صورت گرفته در این زمینه نشان می‌دهد که مصرف بادام زمینی به صورت مکرر می‌تواند خطر ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا در زنان و مردان کاهش دهد.

بالابودن میزان کلسترول یکی از علل شایع تولید سنگ کیسه‌ی صفرا است و همان‌طور که می‌دانیم بادام زمینی تأثیر مثبتی بر کاهش کلسترول دارد و شاید به همین دلیل مصرف آن موجب کاهش تولید سنگ کیسه‌ی صفرا می‌شود. هرچند تحقیقات بیشتری برای اثبات این فرضیه لازم است.

جمع‌بندی: مصرف بادام زمینی ممکن است ریسک ابتلا به سنگ کیسه‌ی صفرا را کاهش دهد.

منبع: چطور

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات لینکی

جدیدترین اخبار