تبلیغات

بهترین تغذیه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

تغذیه و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

تغذیه و رژیم غذایی نقش کلیدی در نمو دندان‌ها،انسجام لثه و پیشگیری و کنترل بیماری های حفره دهان بازی می‌کند.

به گزاش آلامتو به نقل از سلامت نیوز؛  نوع، شکل و تناوب مصرف غذا و مایعات اثر مستقیمی‌روی رشد میکروبها در دهان دارد.غذاها براساس اثر بر پوسیدگی‌ها به ۳ گروه تقسیم می‌شوند.

غذاهایی پوسیدگی‌زا هستند که شامل: غذاهایی‌ با کربوهیدرات بالا ،کراکرها،چیپس،چوب شور،نان،میوهایی مانند :موز و میوهای خشک که آب کمتری دارند. غذاهایی که در پوسیدگی دندانها نقشی ندارند که شامل: تخم‌‌مرغ، ماهی، گوشت، سبزی‌ها و آدامس‌های بدون قند. غذاهایی که ضد پوسیدگی هستند. این گروه از غذاها اگر بعد از غذاهای پوسیدگی‌زا مصرف شوند باعث کاهش پوسیدگی می‌شوند این گروه شامل:پنیر و آدامسهای زایلیتول هستند. توصیه‌های پیشگیری از پوسیدگی دندان ها غذاهای نشاسته‌ای، چسبناک یا حاوی شکر باید با غذاهای بدون شکر خورده شود. محصولات لبنی به علت کلسیم بالا وخاصیت قلیایی به همراه میان وعده‌های نشاسته ای مصرف شود. غذاهای جویدنی مانند میوه ها و سبزیجات تازه با مواد غذایی کربوهیدراتی مصرف شود. حداقل ۲ ساعت میان خوردن غذاها فاصله بگذارید و مصرف میان وعده‌ها را به۳۰-۱۵ دقیقه محدود کنید. مصرف غذاهای اسیدی مانند نوشابه‌ها را محدود کنید. همراه با مواد نشاسته ای پروتیین مصرف کنید.مثل ماهی، کراکر، برنج یا پنیر و میوه‌های شیرین. در یک وعده مخلوطی از غذاهای خام‌و‌پخته مصرف کنید.غذاهای خام به علت نیاز به جویدن باعث افزایش ترشح بزاق و کاهش پوسیدگی می‌شوند. مصرف آدامس‌های حاوی زایلیتول یا سوربیتول بلافاصله بعد از یک وعده یا میان وعده به مدت حداقل ۲۰-۱۵ دقیقه جویده شود. مصرف غذاهای پوسیدگی زا با غذاهای ضدپوسیدگی مانند پنیرها ،مغزها و سبزیجات‌و پف فیل مسواک حداقل ۲ بار در روز استفاده از نخ دندان ۲ بار در روز شستشوی دهان پس از مصرف غذاها و میان وعده‌ها.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار