تبلیغات

همه چیز درباره ویتامین B3 نیاسین

ویتامین بی سهvitamin-b3

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ ویتامین B3 که با عنوان نیاسین نیز در میان افراد شناخته می شود یکی از هشت ویتامین موجود در گروه B است. این ویتامین نقش مهمی در تبدیل غذای مصرفی به انرژی دارد. ویتامین B3 به بدن کمک می کند از پروتئین ها و چربی ها استفاده کند و باعث حفظ سلامت موها، پوست و سلامت سیستم عصبی می شود. استفاده از این ویتامین خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد زیرا برای درمان کلسترول بالا مورد استفاده قرار می گیرد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ویتامین B3 نقش مهمی در کاهش فشار خون بازی می کند. این ویتامین با عنوان نیکوتین آمید ، نیکوتینیک اسید و ویتامین PP نیز شناخته شده است زیرا از بروز بیماری پلاگر جلوگیری می کند. هر نیاسینی که بدن به آن نیازی نداشته باشد از طریق ادرار دفع می شود. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود و باید به صورت روزانه مورد استفاده قرار گیرد. تمامی ویتامین B3 مورد نیاز بدن را می توان از طریق رژیم غذایی سالم به دست آورد. کمبود ویتامین B3 در ایالت متحده آمریکا نادر است. مصرف بیش از حد الکل اصلی ترین دلیل برای کمبود این ویتامین در بدن است. همچنین کمبود ویتامین B3 در بیمارانی که به بی اشتهایی عصبی مبتلا هستند یا جراحی چاقی انجام داده اند دیده می شود.

علائم کمبود ویتامین نیاسین:

افرادی که به کمبود ویتامین B3 مبتلا هستند ممکن است نشانه های زیر را تجربه نمایند:

خستگی سوءهاضمه استفراغ مشکلات گردش خون افسردگی زخم اختلالات تعادلی

کمبود شدید ویتامین B3 می تواند به پلاگر منجر شود. ویژگی های پلاگر در برگیرنده مشکلات پوستی، دمانس و اسهال است. این بیماری می تواند کشنده باشد.

استفاده از نیاسین در دارو:

دوز بالای ویتامین B3 در کنترل کلسترول مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از مطالعات نشان داده است که نیاسین می تواند پیشرفت بیماری های قلبی، دیابت،تصلب شرایین، استئوآرتریت، بیماری آلزایمر و شرایط مختلف پوستی را کندتر کند اما برای تایید چنین یافته هایی به تحقیقات بیشتری نیاز است. دوز بالای ویتامین B3 می تواند عوارض جانبی همچون پوست خارش دار،حالت تهوع، استفراغ و یبوست را به همراه داشته باشد. این موضوع می تواند سطح گلوکز را در افراد دیابتی افزایش دهد. همچنین دوز بالای این ویتامین می تواند باعث ایجاد حملات نقرس شود. چنین شرایطی باعث افزایش سطح آنزیم های کبد می شود و می تواند خطر اسیب به کبد را بیشتر کند. قبل از مصرف هر نوع مکملی با پزشک خود مشورت کنید.

مقادیر توصیه شده و منابع نیاسین:

موسسه ملی سلامت ۲۰ میلی گرم در روز را برای کودکان و بزرگسالان ۴ ساله و بالاتر از آن توصیه می کنند. این مقدار بر اساس رژیم غذایی با ۲۰۰۰ کالری است. افرادی که رژیم غذایی طبیعی و متعادلی دارند می توانند مقادیر کافی از این ویتامین را وارد بدن کنند.

منابع نیاسین: گوشت گاو و بره جگر، قلب و کلیه مرغ ماهی هایی همچون ماهی کولی، سالمون و تن نان تهیه شده با آرد سبوس دار، پاستای غنی شده و غلات صبحانه حبوبات و بقولات پنیر و شیر تخم مرغ سبزیجاتی با برگ سبز قارچ آجیل و دانه آفتابگردان عصاره مخمر

برخی از غذاها همچون غلات صبجانه با نیاسین غنی می شوند.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

تبلیغات

جستجو های اخبار روز

جدیدترین اخبار

داغ ترین اخبار